הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז הפכו לאחת הבעיות המרכזיות, ואולי המדוברות ביותר בקרב ילדים בשני העשורים האחרונים.

השאלות והדיונים סביב הגורמים לעלייה החדה בהפרעות הקשב, טרם קיבלו מענה חד משמעי, וספק אם אי פעם יקבלו.

יש המאשימים את התזונה, אחרים את החיסונים, יש מי שתולים את האשם בטלויזיה או במערכת החינוך עצמה הלוקה בחסר.

יהיו הטיעונים אשר יהיו, עובדה היא שבארה”ב לבדה מאובחנים למעלה מחמישה מיליון ילדים בגילאי 3-17 כסובלים מהפרעות קשב. 8.4% מהאוכלוסייה. כשהאחוז בקרב בנים עולה על 11%.

אחוזים גבוהים לכל הדעות, וכשמוסיפים לכך את העובדה, שמרבית הילדים המאובחנים מטופלים בריטלין, אלו הם מספרים מדאיגים עוד יותר.

בטיפול גוף – נפש אנחנו מתייחסים להפרעות קשב כמכלול. אנחנו מתייחסים להיבטים הפיסיולוגיים – בעיות נוירולוגיות, תזונה לקויה, העדר פעילות גופנית. וכן להיבטים הרגשיים, שכפי שתוכלו לקרא בסיפורים בהמשך, יכולים להיות מרכיב קריטי בגורמים למה שאנחנו קוראים הפרעות קשב וריכוז.

חשוב לזכור, כי הפרעות קשב וריכוז משפיעות על הסובלים מהם בכל תחומי חייהם – מבחינה לימודית, חברתית, משפחתית וכמובן מבחינה אישית ומבחינת הדימוי העצמי. לכן חשוב כל כך לתת מענה הולם ומתאים ולסייע לילדים המתמודדים עם הקשים לקבל טיפול מתאים, שיסייע להם בהתמודדות עם הקושי והשלכותיו.

טיפול בהפרעות קשב בקליניקה שלי, הוא על פי רוב טיפול משולב בין שיטות אייפק, פרחי באך, ביופידבק, קינסיולוגיה לימודית, וטכניקות לאיזון גוף – נפש כגון נשימה, דימיון מודרך והרפייה. הנחיות לתזונה נכונה, פעילות גופנית ובמידת הצורך תוספי מזון.

 סיפורים אמיתיים מחדר הטיפולים:

נער בן 16 – סובל מהפרעות קשב וריכוז.

נער בן 16 סובל מהפרעות קשב וריכוז מאז הילדות. מתבטא בעיקר בקשיים לשבת בכיתה, להתרכז, קושי ללמוד בבית, להכין שיעורי בית ולהתכונן למבחנים.

הקשיים מתבטאים בין השאר בתנועות לא רצוניות של הידיים והרגליים, תיפוף וחוסר שקט כללי.

המעבר לתיכון החמיר את הקשיים, ולחץ הבגרויות הביא את המטופל והוריו לחפש אחר טיפול מתאים.

נער מאד אינטליגנטי, בעל יכולות גבוהות ביותר, שהתקשה לתת להן ביטוי במסגרת הלימודים הקיימת בעקבות קשיי הקשב והריכוז שחווה.

נטל ריטלין לתקופה, אך לא הרגיש שיפור מבחינת יכולות הריכוז. הריטלין השפיע בעיקר על התנועתיות בגוף וחוסר השקט, אך לא סייע לשיפור היכולות הלימודיות.

טיפלתי בנער באמצעות שיטת IPEC בשילוב ביופידבק, קינסיולוגיה חינוכית ולימוד טכניקות מדיטציה, נשימה והרפייה.

הנער היה מאד נחוש לשתף פעולה, שיתף אותי בקשייו ותירגל את הטכניקות שלמד בקליניקה.

הטיפול בשילוב התרגילים אותם יישם בביתו ובכיתה הביאו לשיפור תוך מספר טיפולים מועט. לאחר כ 10 טיפולים, שבמהלכם חל שיפור הדרגתי מטיפול לטיפול, הרגיש המטופל ואני עימו, כי הוא מוכן להפסיק את הטיפולים. תוך שהוא מיישם את הכלים שרכש בקליניקה בחיי היומיום, ומשיג תוצאות טובות בלימודים ויכולת שליטה עצמית גבוהה הרבה יותר מבעבר.

בהמשך, לאחר התייעצות עם הרופא המטפל, הפסיק בהדרגה את נטילת הריטלין עד להפסקתו המוחלטת.

ילדה בת 10 – סובלת מהפרעות קשב והיפראקטיביות מזה כ-3 שנים.

ילדה בת 10 סובלת מהפרעות קשב והיפראקטיביות מזה 3 שנים. אובחנה כסובלת מ ADHD . קיבלה הקלות בלימודים והמלצה לנטילת ריטלין

ההורים סירבו לטיפול בריטלין וחיפשו אפשרויות אלטרנטיביות להקל על בתם.

טיפלתי בילדה בטיפול מרחוק באמצעות שיטת IPEC בשילוב קינסיולוגיה לימודית ופרחי באך.

הילדה היתה מעורבת בטיפול במידה מסויימת, תוך שהיא עסוקה במהלכו בתחביבים ובעיסוקים האהובים עליה.

*** טיפול מרחוק מאפשר פעמים רבות לילדים לחוות את הבטחון והנוחות של ביתם, תוך שהם עסוקים בעיסוקיהם היומיומיים. דבר המקל פעמים רבות על הטיפול דווקא בקרב פעוטות, ילדים ובני נוער. ***

על פי עדות ההורים, למעט בשלושת השנים האחרונות הילדה היתה רגועה ושמחה, תלמידה טובה, שהלימודים, כמו גם דברים אחרים, באו לה בקלות.

ההורים לא יכלו להצביע על אירוע מיוחד שקרה באותה תקופה, אך לא היה להם כל ספק, שהשינוי היה פתאומי וקיצוני מאד. מילדה שמחה ותלמידה טובה היא הפכה עצבנית, התקשתה לשבת בכיתה, הלימודים הקשו עליה ביותר, והיא סבלה מדי יום בבית הספר. המצב יצר, כמובן, תסכול רב הן לילדה והן להורים.

הפרעות קשב וריכוז מולדות על רקע נוירולוגי, מופיעות על פי רוב עוד בגילאי הינקות המוקדמים, ועל פי הספרות נחשב, כי הן מתחילות לפני גיל 5.

ההופעה המאוחרת, בשילוב השינוי הפתאומי, כיוונו אותי לחפש אחר אירוע מכונן, יתכן טראומטי או שינוי כלשהו שחוותה הילדה מספר שנים קודם לכן שגרם לשינוי הדרמטי בהתנהגותה ובאישיותה.

יש לציין, כי הרופאים שהמליצו על ריטלין ואבחנו את הילדה כסובלת מ ADHD. מעולם לא ציינו בפני ההורים, כי לא מדובר במקרה “קלאסי” של הפרעות קשב, ולא שאלו לגבי חוויות כלשהן סביב השינוי.

הילדה קיבלה תמיכה רבה בבית הספר וכן עזרה וסיוע של אנשי מקצוע, ללא שיפור ביכולת הלמידה שלה וללא הקלה בתסמיני חוסר השקט.

בטיפולים הראשונים מצאתי, באמצעות מבחן השרירים ותשאול, כי אכן חוותה הילדה שינוי משמעותי 3 שנים קודם לכן. ועל אף שבאותו זמן לא נראה היה שהאירוע השפיע עליה, והיא לא ביטאה כל מצוקה או קושי, האירוע נחווה אצלה כחוויה טראומטית. ודווקא העובדה שלא ביטאה זאת באותה תקופה החמירה, כנראה, את התגובה ואת התופעות המאוחרות.

שיתפתי את ההורים והילדה בסיבה שלהערכתי הביאה למצבה. ההורים קיבלו את ההערכה בעוד הילדה הכחישה מצידה, כי האירוע אכן היה משמעותי עבורה.

המשכתי לטפל בילדה ולסייע לה באמצעות שיטת IPEC בשילוב קינסיולוגיה לימודית ופרחי באך.

כבר בטיפולים הראשונים הסתמן שיפור הדרגתי ומשמעותי ביכולת הקשב של הילדה. היא העידה שאין לה כבר קושי לשבת בכיתה למשך שיעור שלם, וביצעה בקלות את מטלות הבית.

ההישגים הלימודיים של הילדה השתפרו באורח משמעותי, והמורים אף ציינו בפני ההורים והילדה את שביעות רצונם ואת השינוי הפתאומי והמשמעותי שעבר על הילדה בשבועות הטיפול.

לאחר 7 טיפולים בלבד, חזרה הילדה לתפקוד אותו היא והוריה זכרו שלוש שנים קודם לכן. הצטיינה בלימודיה, ושוב שמחה ללכת לבית הספר מדי יום.

*** הפרטיים האישיים שונו על מנת לשמור על פרטיות המטופלים ***